Adaptación metodológica en un contexto de pandemia. Una aproximación reflexiva a las entrevistas por videollamada ##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar## PDF Publicado jul 29, 2022 DOI https://doi.org/10.25074/07198051.38.2298 ##plugins.themes.bootstrap3.article.main## Isabel Aguilera CEDER. Universidad de Los Lagos Miguel Sepúlveda Universidad Católica del Maule ##plugins.themes.bootstrap3.article.details## Número Núm. 38 (2022): Tensiones, desafíos y transformaciones contemporáneas Sección Artículos Tema Central Cómo citar Aguilera, I., & Sepúlveda, M. (2022). Adaptación metodológica en un contexto de pandemia. Una aproximación reflexiva a las entrevistas por videollamada. Castalia - Revista De Psicología De La Academia, (38), 23-41. https://doi.org/10.25074/07198051.38.2298 Formatos de citación ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver estadisticas Descargas La descarga de datos todavía no está disponible. Citas Referencias Abell, J., Locke, A., Condor, S., Gibson, S. y Stevenson, C. (2006). Trying similarity, doing difference: the role of interviewer self-disclosure in interview talk with young people. Qualitative Research, 6(2), 221-244. Anderson, B. y Tracey, K. (2002). Digital Living: The impact (or otherwise) of the Internet on Everyday British Life. En The Internet in Everyday Life (pp. 139-163). Blackwell. Archibald, M., Ambagtsheer, R., Casey, M. y Lawless, M. (2019). Using Zoom Videoconferencing for Qualitative Data Collection: Perceptions and Experiences of Researchers and Participants. International Journal of Qualitative Methods, 18, 1-8. Ardèvol, E., Bertrán, M., Callén, B. y Pérez, C. (2003). Etnografía virtualizada: La observación participante y la entrevista semiestructurada en línea. Athenea Digital, 3, 1-21. Banks, M. (2010). Métodos visuales e investigación de campo. En Los datos visuales en la investigación cualitativa (pp. 83-124). Ediciones Morata. Baranger, D. (2018). Notas sobre la noción de reflexividad en sociología y en la obra de Bourdieu. En J. Piovani y L. Muñiz (Coords.), ¿Condenados a la reflexividad? Apuntes para repensar el proceso de investigación social (pp. 22-51). CLACSO. Barakat, S., Chard, M., Jacoby, T. y Lume, W. (2002). The composite approach: research design in the context of war and armed conflict. Third World Quarterly, 23(5), 991-1003. Beauliue, A. (2010). From co-location to co-presence: Shifts in the use ethnography for the study of knowledge. Social Studies of Science, 40(3), 453-470. Chen, P. y Hinton, S. (1999). Realtime Interviewing Using the World Wide Web. Sociological Research Online, 4(3), 63-81. Clark-Ibáñez M. (2004) Framing the Social World With Photo-Elicitation Interviews. American Behavioral Scientist, 47(12),1507-1527. Cohen, N. y Arieli, T. (2011). Field research in conflict environments: Methodological challenges and snowball sampling. Journal of Peace Research, 48(4), 423-435. Contreras, J. y Gracia, M. (2005). Alimentación y Cultura. Perspectivas antropológicas. Ariel. Deakin, H. y Wakefield, K. (2014). Skype interviewing: Reflections of two PhD researchers. Qualitative Research, 14(5), 603-616. Fischler, C. (1995). El (h)omnívoro. El gusto, la cocina y el cuerpo. Anagrama. Frandzman, A. (2019). El ojo y la mirada: la ilusión del deseo. http://elgranotro.com/ilusion-del-deseo/ Gaiser, T. (1997). Conducting On-Line Focus Group: A Methodological Discussion. Social Science Computer Review, 15(2), 135-144. Glassmeyer, D. y Dibbs, R-A. (2012). Researching from a Distance: Using Live Web Conferencing to Mediate Data Collection. International Journal of Qualitative Methods, 11(3), 292-302. Guber, R. (2016). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Siglo Veintiuno Editores. Hanna, P. (2012). Using internet technologies (such as Skype) as a research medium: A research note. Qualitative Research, 12(2), 239-242. Harper, D. (2002). Talking about pictures: a case for photo elicitation. Visual Studies, 17(1), 13-26. Hine, C. (2004). Social Research Methods and The Internet: A Thematic Review. Sociological Research Online, 9(2), 110-116. Iacono, V., Symonds, P. y Brown, D. (2016). Skype as a Tool for Qualitative Research Interviews. Sociological Research Online, 21(2),103-117 Illingworth, N. (2001). The Internet Matters: Exploring the Use of the Internet as a Research Tool. Sociological Research Online, 6(2),79-90. Illuz, E. (2009). Emotions, Imagination and Consumption: A new research agenda. Journal of Consumer Culture, 9(3), 377-413. Jankowski, N. y Van Selm, M. (2005). Epilogue: Methodological Concerns and Innovations in Internet Research. En Virtual Methods. Issues in Social Research on the Internet (pp. 199-207). Berg. Joinson, A. (2005). Internet Behaviour and the Design of Virtual Methods. En Virtual Methods. Issues in Social Research on the Internet (pp. 21-34). Berg. Kivitz, J. (2005). Online Interviewing and the Research Relationship. En Virtual Methods. Issues in Social Research on the Internet (pp. 35-49). Berg. Kovats-Bernat, C. (2002). Negotiating Dangerous Fields: Pragmatic Strategies for Fieldwork Amid Violence and Terror. American Anthropologist, 104(1), 208-222. León, R. y Meza, S. (2018). Brecha en el uso de Internet: una expresión de la exclusión social. Fundación País Digital. León, R. y Meza, S. (2020). Brecha en el uso de Internet: Desigualdad digital en el 2020. Fundación País Digital. Louis-Charles, H., Howard, R., Remy, L., Nibbs, F., y Turner, G. (2020). Ethical Considerations for Postdisaster Fieldwork and Data Collection in the Caribbean. American Behavioral Scientist, 64(8), 1129-1144. Lupton, D. (2015). Digital Sociology. Routledge. Mendizábal, N. (2006). Los componentes del diseño flexible en la investigación cualitativa. En Vasilachis de Gialdino, I. (Coord.) Estrategias de Investigación Cualitativa (pp. 65-106). Gedisa. Michelson, C. (2022). Hacer la noche. Paidós. Mirick, R. y Wladkowski, S. (2019). Skype in Qualitative Interviews: Participant and Researcher Perspectives. Qualitative Report, 24(12), 3061-3072. Murthy, D. (2008). Digital Ethnography: An Examination of the Use of New Technologies for Social Research. Sociology, 42(5), 837–855. O’Connor, H. y Madge, C. (2001). Cyber-Mothers: Online Synchronous Interviewing using Conferencing Software. Sociological Research Online, 5(4),102-117. Oleschuk, M. (2016). Foodies of Color: authenticity and exoticism in omnivorous food culture. Cultural Sociology, 11(2), 217-233. Oyarzún, K. (2013). Cotidianeidad siniestrada: biopoder y género en relatos de catástrofe. En Cuerpos, domesticidades y género (pp. 213-227). Catalonia. Pitts, M. y Miller-Day, M. (2007). Upward turning points and positive rapport-development across time in researcher-participant relationships. Qualitative Research, 7(2), 177-201. Redlich-Amirav, D., y Higginbottom, G. (2014). New Emerging Technologies in Qualitative Research. Qualitative Report, 19(26), 1-14. Riquelme, O. y Giacoman, C. (2018). La comida en familia: La idealización de un evento social. Revista Chilena de Nutrición, 45(1), 65-70. Rössel, J. y Schroedter, J. (2015). Cosmopolitan cultural consumption: preferences and practices in a heterogenous, urban population in Switzerland. Poetics, 50, 80-95. Sedgwick, M. y Spiers, J. (2009). The Use of Videoconferencing as a Medium for the Qualitative Interview. International Journal of Qualitative Methods, 8(1), 1-11. Seitz, S. (2016). Pixilated partnerships, overcoming obstacles in qualitative interviews via Skype: A research note. Qualitative Research, 16(2), 229-235. Sutton, D. (2010). Food and the senses. Annual Review of Anthropology, 39, 209-223. Thaler, K. (2015). Mixed Methods Research in the Study of Political and Social Violence and Conflict. Journal of Mixed Methods Research, 11(1), 59-76. Van Brown, B. (2020). Disaster Research “Methics”: Ethical and Methodological Considerations of Researching Disaster-Affected Populations. American Behavioral Scientist, 64(8), 1050-1065. Vasilachis de Gialdino, I. (2006). Estrategias de Investigación Cualitativa. Gedisa. Resumen El objetivo de este artículo es dar cuenta de una adaptación metodológica en contexto de la pandemia COVID-19, en la que se modificó la aplicación de la técnica de recolección de información, de una técnica tradicional offline (la entrevista) en una modalidad online (videollamada). Considerando la ejecución de 30 entrevistas, describimos esta adaptación desde la gestión de flexibilidad en los diseños de investigación cualitativa y el rol de la reflexividad de los/as investigadores. En los resultados detallamos principalmente el lugar de correos electrónicos y mensajes vía WhatsApp en la construcción de rapport; los efectos de la videollamada en la interacción; y la introducción de la foto-elicitación. Esta reflexión metodológica aporta a la discusión sobre la flexibilidad y reflexividad cualitativa; adaptaciones metodológicas en investigaciones en curso y/o en contextos extraordinarios; así como sobre el uso de videollamadas en investigación cualitativa. -- The objective of this article is to report on a methodological adaptation in the context of the COVID-19 pandemic, in which the application of the data collection technique was modified from a traditional offline technique (the interview) to an online modality (videoconferencing). Considering the execution of 30 interviews, we describe this adaptation from the management of flexibility in qualitative research designs and the role of reflexivity of the researchers. In the results, we mainly detail the place of emails and messages via WhatsApp in the construction of rapport; the effects of videoconferencing in the interaction; and the introduction of photo-elicitation. This methodological reflection contributes to the discussion on qualitative flexibility and reflexivity; methodological adaptations in ongoing research and/or in extraordinary contexts; as well as on the use of videoconferencing in qualitative research. Palabras clave Adaptación metodológica Flexibilidad cualitativa Reflexividad Entrevistas Videollamadas